Δευτέρα 20 Μαΐου 2013

Τρόφιμα εικονικής πραγματικότητας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία των τις διατροφικών διαταραχών


Τα τελευταία πέντε χρόνια, περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας έχουν χρησιμοποιηθεί επιτυχώς για τη θεραπεία πολλών διαφορετικών ειδών διατροφικών διαταραχών.
 Τουλάχιστον πέντε ελεγχόμενες κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η εικονική πραγματικότητα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις διαταραχές στη διατροφή χάρη στη γνωστική συμπεριφορική θεραπεία-κυρίως για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, ανορεξία, βουλιμία, και δυσμορφίες του σώματος.

Πιο συγκεκριμένα, τρόφιμα εικονικής πραγματικότητας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία των διατροφικών διαταραχών.
Σύμφωνα με νέες μελέτες οι πάσχοντες από ανορεξία και βουλιμία θα μπορούσαν να μειώσουν το φόβο και τις ανησυχίες τους γύρω από τα τρόφιμα με την επίσκεψη ενός εικονικού εστιατορίου στον υπολογιστή, όπου προσποιούνται πως δειπνούν ικανοποιώντας την πείνα τους.

Εικονική πραγματικότητα κράνος Φωτογραφία: EPSRC
 The first virtual reality helmet to let you see, hear, smell, taste, and touch. Kat Suddaby tries on a virtual reality helmet that can stimulate all five senses
 Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η παραπάνω τεχνική  θα μπορούσε να ανατρέψει την ανθυγιεινή σχέση τους με το φαγητό σε τέτοιο  σημείο που να μπορούν τελικά να επανενταχθούν στη πραγματική διατροφή και να κάνουν μια νέα αρχή.


 Η νέα προσέγγιση θα μπορούσε να αναπτυχθεί, αφού οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα τρόφιμα που παρουσιάζονται σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας μπορούν να προκαλέσουν τις ίδιες συναισθηματικές αντιδράσεις όπως τα πραγματικά τρόφιμα.
 Το θέαμα των τροφίμων προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους ασθενείς που πάσχουν από διατροφικές διαταραχές και έτσι αναπτύσσουν ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες που δεν μπορούν να χαλιναγωγήσουν.
 Οι θεραπείες με πραγματικά τρόφιμα δεν είναι πάντα επιτυχής, δεδομένου ότι μπορούν να εντείνουν το πρόβλημα και να δημιουργηθεί ακόμη περισσότερο άγχος και ανησυχία.
 Με τη χρήση εικονικής πραγματικότητας μπορούν σιγά-σιγά ν'ανακτήσουν  την αυτοπεποίθησή τους γύρω από το φαγητό πριν τελικά επανεισαχθούν σε πρόγραμμα με πραγματικά τρόφιμα.

 Η εικονική εμπειρία στην πραγματικότητα αποδείχθηκε να είναι πολύ ισχυρότερη από ό,τι ακριβώς φαίνεται στις φωτογραφίες ασθενών.
 Παρακάτω περιγράφεται πείραμα με 30 συμμετέχοντες,ανάμεσά τους 10 ανορεξικές, 10 βουλιμικές και 10 υγιείς- όλες γυναίκες.

  • Αρχικά τοποθέτησαν μια σειρά από έξι πραγματικά, υψηλής θερμιδικής αξίας, τρόφιμα σε ένα τραπέζι μπροστά τους. 
junkfood.jpg
  • Ο καρδιακός ρυθμός τους, ο ιδρώτας και το ψυχολογικό τους στρες μετρήθηκαν κατά τη διάρκεια της έκθεσης στα τρόφιμα.
  • Εν συνεχεία αυτή η διαδικασία επαναλήφθηκε με τη χρήση slide show, αυτή τη φορά,με τα ίδια τρόφιμα και ένα εικονικό ταξίδι πραγματικότητας σε έναν υπολογιστή που είχε σχεδιάσει δείπνο, όπου θα μπορούσαν να αλληλεπιδράσουν με την εικονική εκδοχή των ίδιων έξι στοιχείων.
  •  Το επίπεδο άγχους των συμμετεχόντων ήταν στατιστικά ίδιο είτε στην εικονική είτε στην πραγματική έκθεση.


Μιλώντας για τα αποτελέσματα,η Alessandra Gorini από το Ινστιτούτου Italiano Auxologico στο  Μιλάνο της Ιταλίας, δήλωσε: "Αν και προδικαστικά, τα στοιχεία μας δείχνουν ότι τα εικονικά ερεθίσματα είναι τόσο αποτελεσματικά όσο και  τα αληθινά και ακόμα, πιο αποτελεσματικά από τις στατικές εικόνες  στη δημιουργία συναισθηματικών αντιδράσεων σε ασθενείς με διατροφικές διαταραχές".


Οι ερευνητές, που γράφουν στο περιοδικό Annals BioMed Central της General  Psychiatry αναφέρουν πως μια ομάδα ελέγχου που σύγκρινε τις αντιδράσεις των ατόμων με ανορεξία και βουλιμία στα εικονικά και τα πραγματικά σνακ αντίστοιχα,κατέληξε στο συμπέρασμα  ότι τα  εικονικά τροφίμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν επιτυχώς για την εκτίμηση και τη θεραπεία των διατροφικών διαταραχών.

Πηγή:healthnews
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7869046/Virtual-reality-food-could-be-used-in-therapy-for-eating-disorders.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου