Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

Εικονική χειρουργική

Η εικονική πραγματικότητα κάνει την Dr. Angela Gucwa καλύτερη χειρουργό.

Πριν πάει στο χειρουργείο ξοδεύει πολλές ώρες την εβδομάδα εξασκώντας τις ικανότητές της στο εργαστήριο χειρουργικής προσομοίωσης και εικονικής εκπαίδευσης του ιατρικού κολεγίου της Georgia.
 Σύμφωνα με μία έκθεση του Ιατρικού Ινστιτούτου της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (“To Err is Human”, 2000), περισσότεροι άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο από ιατρικά σφάλματα παρά από τροχαία ατυχήματα, καρκίνο του μαστού αλλά και AIDS.
Ως κύριες αιτίες της κατάστασης αυτής, σύμφωνα με την έκθεση, είναι τόσο η απειρία των νέων ιατρών, όσο και η απειρία των έμπειρων όσον αφορά τις νέες ιατρικές τεχνικές και τεχνολογίες αλλά και όσον αφορά τις περιπτώσεις ασθενών με ασυνήθιστα προβλήματα.
Οι εξελίξεις στην ιατρική τεχνολογία, την πληροφορική αλλά και οι αλλαγές στον τρόπο που εφαρμόζεται η σύγχρονη ιατρική απαιτούν μία επαναξιολόγηση των διαδικασιών εκπαίδευσης στην ιατρική και ειδικά στη χειρουργική.
Τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί ως πιθανή λύση στο παραπάνω πρόβλημα η δυνατότητα εκπαίδευσης των νέων χειρουργών σε περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας όπου ο ασθενής αναπαρίσταται από έναν εικονικό άνθρωπο και το σενάριο της προσομοίωσης και κατ’ επέκταση και του χειρουργείου είναι εκ των προτέρων καθορισμένο από έναν ειδικό.
“Εξοικειώνεσαι με πολλά διαφορετικά χειρουργικά όργανα”, λέει η Dr. Gucwa, η οποία βρίσκεται στο δεύτερο χρόνο της ειδίκευσής της. “Νομίζω ότι βοηθάει πραγματικά όσον αφορά τη φροντίδα και την άνεση του ασθενή, ειδικά σε περιπτώσεις όπως ο προσομοιωτής GI Mentor, όπου εξασκείσαι άνω γαστρεντερική ενδοσκόπηση και κολονοσκόπιση. Η εξοικείωση στην τοποθέτηση του ενδοσκοπίου βοηθάει ιδιαίτερα τη στιγμή που πας να εκτελέσεις πραγματικά αυτή τη διαδικασία σε ασθενείς.”
Το εργαστήριο, που διευθύνεται από τον Dr. Michael Edwards, διαθέτει μοντέλα τα οποία εκπαιδεύουν τους ειδικευόμενους βασικές χειρουργικές δεξιότητες όπως η επανασύνδεση δύο άκρων του εντέρου ή των αρτηριών. Διαθέτει επίσης προσομοιωτές εικονικής πραγματικότητας για την βελτίωση της αντίληψης του βάθους, το συγχρονισμό της εικόνας και των κινήσεων του χειρουργού αλλά και για τη χρήση της κάμερας.
“Είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι ειδικευόμενοι να εξασκούνται με αυτά τα μοντέλα, διότι είναι γεγονός ότι όσο περισσότερο ασχολούνται με κάτι, τόσο καλύτεροι θα γίνονται σε αυτό,” λέει ο Dr. Bruce MacFadyen πρόεδρος του Τμήματος Χειρουργικής.
Οι ειδικευόμενοι ακολουθούν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα μαθημάτων που επιμελήθηκε ο Dr. Edwards, που τους επιτρέπει να εξασκηθούν σε τεχνικές όπως στο κλείσιμο τομών, στην τοποθέτηση καθετήρων στήθους, στο δέσιμο κόμπων, στην επούλωση εσωτερικών τραυμάτων αλλά και σε ενδοσκοπικές και λαπαροσκοπικές επεμβάσεις. 
Παρακολουθούν επίσης βίντεο με παρουσιάσεις χειρουργικών επεμβάσεων και στη συνέχεια δοκιμάζονται στον προσομοιωτή στις επεμβάσεις αυτές. Τέλος οι ειδικευόμενοι μπορούν να διεξάγουν έρευνα για να διαπιστώσουν πόσο επωφελούνται από τους προσομοιωτές.
“Το σημαντικό μέρος του προγράμματος εκπαίδευσης είναι ότι θα αυξήσει τις δεξιότητες των ειδικευόμενων, προσδίδοντάς τους έτσι εμπειρία κατά τη διάρκεια πραγματικών λαπαροσκοπικών και ενδοσκοπικών επεμβάσεων,” λέει ο Dr. Edwards, γαστρεντερικός χειρουργός και Αναπληρωτής Καθηγητής. “Θα αποκτήσουμε έτσι ειδικευόμενους που είναι αρτιότερα εκπαιδευμένοι και έχουν αυξημένες δεξιότητες, κάτι που σημαίνει ότι όταν μπουν στο χειρουργείο θα είναι γρηγορότεροι, πιο αποτελεσματικοί και πιο ασφαλείς.”
“Νομίζω ότι είναι ένα από τα σημαντικότερα εγχειρήματα που έχουν γίνει στο τμήμα μας τα τελευταία χρόνια και είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος για όσα έχει κάνει ο Dr. Edwards στα πλαίσια του προγράμματος εκπαίδευσης,” λέει ο Dr. John Mellinger, πρόεδρος του τμήματος γαστρεντερικής χειρουργικής.
Βάσει αυτού του πρωτοποριακού εργαστηρίου και προγράμματος εκπαίδευσης, ο οργανισμός που διαπιστεύει προγράμματα ειδίκευσης στις ΗΠΑ θα απαιτήσει το 2009 από όλα τα τμήματα χειρουργικής ειδίκευσης να αποκτήσουν τις κατάλληλες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό για την κατάλληλη εκπαίδευση των ειδικευόμενων στην χειρουργική πριν μπουν στο χειρουργείο.
Τα χειρουργικά εικονικά περιβάλλοντα και οι αντίστοιχοι προσομοιωτές μπορούν δυνητικά να αντιμετωπίσουν πολλά από τα προβλήματα της χειρουργικής εκπαίδευσης. Οι προσομοιωτές μπορούν να συνθέτουν εικονικά σενάρια κλιμακούμενης πολυπλοκότητας έτσι ώστε ο εκπαιδευόμενος να εκπαιδεύεται σταδιακά σε όλο και δυσκολότερες επεμβάσεις. Για τη μετάβαση από ένα επίπεδο πολυπλοκότητας στο επόμενο, ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να έχει αποκτήσει κάποιες συγκεκριμένες δεξιότητες. Εκτενής εξάσκηση σε νέες ή και σε ιδιαίτερα πολύπλοκες επεμβάσεις μπορεί να γίνει πρώτα στον προσομοιωτή και μετά στον πραγματικό ασθενή. Επίσης δεν απαιτείται διαρκής εποπτεία από έναν έμπειρο χειρουργό, διότι ο εκπαιδευόμενος μπορεί να εξασκείται από μόνος του και η εργασία του μπορεί στη συνέχεια να αποθηκευτεί και να αξιολογηθεί σε μελλοντική στιγμή από έναν έμπειρο χειρουργό.








Στιγμιότυπα εικονικών επεμβάσεων χολοκυστεκτομής και γαστρικού by-pass με τη χρήση του προσομοιωτή LapMentor της Simbionix




Ο προσομοιωτής LapMentor της Simbionix



                 Στιγμιότυπο εικονικής επέμβασης αφαίρεσης μίας σάλπιγγας με τη χρήση του   προσομοιωτή LapSim της SurgicalScience






                  Πραγματική μικροχειρουργική επέμβαση συρραφής αγγείων




              Προσομοίωση μικροχειρουργικής επέμβασης συρραφής αγγείων





                     Εφαρμογή ραμμάτων με τον προσομοιωτή LapMentor

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου